طرز تهیه سه نوع بورک

طرز تهیه سه نوع بورک خوشمزه

  1. بورک گوشت و قارچ
  2. بورک گوشت و سبزیجات
  3. بورک اسفناج

فیلم دستور پخت بورک خوشمزه :

بورک گوشت و قارچ

هر چقدر هم عاشق برنج و خورش‌های مختلف باشیم، ممکن است گاهی خسته شویم و هوس غذاهای به اصطلاح خودمان “نانی” را بکنیم. این بار قصد داریم طرز تهیه بورک گوشت و قارچ را به شما آموزش دهیم که به عنوان یک فینگرفود یا پیش‌غذا و حتی غذای کامل در سایز‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه بورک گوشت و قارچ

خمیر یوفکایک بسته
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگییک قاشق غذاخوری
ماست سون کاله  یک فنجان
شیر کم‌چرب کاله یک فنجان
پنیر پیتزاشش قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
کنجدبه مقدار لازم
پیاز بزرگیک عدد
قارچ خرد شدهیک پیمانه
تخم مرغدو عدد
سیب زمینییک عدد

طرز تهیه بورک گوشت و قارچ

  1. ابتدا سیب زمینی را نگینی خرد کنید سپس داخل تابه با مقداری نمک و زردچوبه سرخ کنید.
  2. پیاز را نگینی خرد کرده و داخل یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. سپس فلفل، نمک، زرچوبه و گوشت چرخ کرده را داخل تابه بریزید و با هم تفت دهید تا گوشت سرخ شود. وقتی گوشت پخته شد، قارچ را اضافه کرده سپس رب گوجه را اضافه کنید.
  3. در نهایت سیب زمینی‌ها را اضافه کرده و کمی تفت دهید. شعله را خاموش کرده و کمی صبر کنید تا مایه خنک شود.
  4. یک عدد تخم مرغ کامل را با ۱ فنجان ماست و ۱ فنجان شیر و ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کنید.
  5. حالا یک ورقه خمیر برداشته و روی سطح کارتان قرار دهید. دقت کنید که هر بار یک خمیر را آماده کرده، بپیچید و بعد سراغ خمیر بعدی بروید چون خمیر یوفکا خیلی سریع خشک شده و ترک می‌خورد.
  6. با قلموی آشپزی، مقداری از مایه تخم مرغی را روی خمیر ریخته و تمام سطح خمیر را بپوشانید. مقداری مایه گوشت را روی خمیر بریزید سپس مقداری پنیر پیتزا روی مواد بریزید و بورک را بپیچید.
  7. کف سینی فر یک تکه کاغذ روغنی پهن کنید و هر بورکی که می‌پیچید را داخل این سینی با فاصله از هم دیگر قرار دهید.
  8. وقتی تمام بورک‌ها آماده شدند، زرده تخم مرغ را داخل یک کاسه بریزید و با قلمو روی تمام بورک‌ها بمالید.
  9. در آخر مقداری کنجد روی بورک‌ها بریزید و آن‌ها را داخل فری با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  10. بعد از حدود ۲۰ دقیقه بورک‌ها آماده‌اند. امیدواریم لذت ببرید.

بورک گوشت و سبزیجات

مواد لازم 

  • خمیر هزارلا : ۶ ورقه
  • گوشت گوسفندی بدون چربی : ۳۰۰ گرم
  • پیاز درشت خرد شده : ۱ عدد
  • روغن یا کره : ۱ قاشق سوپخوری
  • هویج ریز خرد شده : ۱ عدد
  • نخود فرنگی پخته : یک پیمانه
  • آب : به مقدار لازم
  • نمک : به میزان لازم
  • پودر فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زرده تخم مرغ : یک عدد
  • کنجد : سه قاشق سوپخوری

7f1d29c2796e5d685f4c61e9a88c4c59

طرز تهیه

برای پخت بورک کره یا روغن را درون ظرفی مناسب بریزید و سپس ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید و پیاز خرد شده را درون روغن تفت دهید سپس گوشت و نمک و پودر فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و گوشت را تفت دهید.
در مرحله بعدی طرز تهیه بورک نخود فرنگی و هویج را به گوشت چرخ کرده بیفزایید و در صورت نیاز مقداری آب به مخلوط گوشتی اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.

ورقه های خمیر هزارلا را روی سطح کار قرار دهید و مخلوط گوشتی را در وسط آن ها قرار دهید و خمیر بورک را مطابق با سیلقه خود بپیچید و بورک ها را درون سینی فر قرار دهید و روی آن ها مقداری زرده تخم مرغ بمالید و کنجد را روی بورک ها بپاشید سپس سینی فر را درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید و اجازه دهید تا بورک ها طلایی و برشته شوند.

  بورک اسفناج:

مواد لازم بورک اسفناج

  • سیر ۲ حبه
  • شیر نصف لیوان
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • اسفناج ۴۰۰ گرم
  • خمیر یوفکا به تعداد کافی
  • پنیر موزارلا به اندازه کافی
  • پنیر خامه ای ۲ قاشق غذاخوری
  • کنجد و روغن مایع به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه بورک اسفناج

برای تهیه بورک اسفناج و پنیر ابتدا اسفناج ها را پاک می کنیم و می شوییم و در قابلمه ای قرار می دهیم و چند لیوان آب و کمی نمک روی اسفناج ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا اسفناج ها بپزند.

۵ الی ۷ دقیقه از زمانی که آب داخل اسفناج به جوش بیاید برای پختن اسفناج ها کافی است. تا پخت اسفناج ها باقی مراحل را انجام می دهیم.پیاز و سیر را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم

و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود و پیاز و سیر را در روغن تفت می دهیم تا نرم و سبک شوند و بعد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی پیاز و سیر می پاشیم و حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا کمی طلایی شوند.

اسفناج پخته شده را آبکش می ریزیم و می گذاریم تا آب آن خارج شود و بعد به پیاز و سیرداغ داخل تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد مخلوط شوند و بعد پنیر خامه ای اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا ذوب شود.

سپس پنیر موزارلا و کمی نمک نیز به مواد بورک اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا منسجم شوند و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم و فر را روشن می کنیم و روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

پس از آماده کردن مواد بورک ، زمان آماده کردن سس روی خمیر یوفکاست. شیر را در در کاسه ای می ریزیم و زعفران دم کرده و کمی روغن مایع به آن می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم.خمیر یوفکا را روی تخته آشپزخانه یا هر سطح صاف دیگری پهن می کنیم

و (مخلوط سس،شیر روغن و زعفران)قلمو را در سس می زنیم و روی خمیر می کشیم تا نرم شود و بعد کمی از مایه بورک اسفناج داخل خمیر می ریزیم و روی آن پنیر موزرلا می ریزیم و مانند رولت آن را می پیچیم و مجددا از سس با قلمو روی بورک ها می کشیم

و کمی کنجد روی بورک ها می ریزیم کف ظرف پیرکس را با قلمو چرب می کنیم و بورک ها را در ظرف می چینیم و در فر قرار می دهیم تا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد آماده شوند. بورک های آماده شده را در ظرف می چینیم و با سس مورد نظر نوش جان کنید.

 

Leave a comment